News

Lart studiO Live Search





 



Zapisałam się na zajęcia prowadzone przez krakowskie Lart studiO. Pracowałam między innymi właśnie nad impostacją głosu i dykcją, osobno nad ciałem i przede wszystkim nad interpretacją tekstów i piosenek, bo uważam, że to w dalszym ciągu najważniejsza komisja na wstępnych egzaminach. Bardzo dużo wyniosłam z pracy z uczącymi tam aktorami i profesorami, uświadamiając sobie po kolei wiele użytecznych rzeczy. Poza tym zyskałam odpowiednie nastawienie psychiczne i wiarę w swoje rosnące możliwości. Za drugim razem złożyłam papiery do szkół w Warszawie, Krakowie i Łodzi, pokonując bez większych problemów poszczególne etapy.

 



 



Miałam dwa podejścia do egzaminów wstępnych na PWST. Pierwsze tuż po maturze. Do tamtego egzaminu przystąpiłam z marszu, słabo przygotowana, więc zostałam odrzucona po pierwszym etapie, uzyskując bardzo słabą notę z emisji głosu i dykcji. Podstawowym zarzutem, jaki usłyszałam, było to, że mój głos jest niesceniczny. Brakowało mi świadomości, że jest to sprawa nie tylko warunków, ale też pewnej techniki. Jednak niepowodzenie wyzwoliło we mnie jeszcze większą chęć dostania się na tę uczelnię i dało mi napęd do pracy nad sobą.

Uważam, że warto walczyć o swoje marzenia. Ale ponieważ egzaminy na PWST zwykle prowadzone są wcześniej, dobrze jest złożyć papiery też na inne uczelnie, aby nie marnować czasu w razie niepowodzenia. Przyznam, że ja też próbowałam dostać się wtedy na psychologię na UJ, ale nie dostałam indeksu. Dlatego wykorzystałam ten rok najlepiej jak umiałam, aby już bardzo solidnie przygotować się do drugiego podejścia na PWST. Przez pierwsze pół roku oglądałam mnóstwo spektakli i bardzo dużo czytałam, aby dokonać wyboru tekstów potrzebnych na egzaminy.

Zapisałam się na zajęcia prowadzone przez krakowskie Lart studiO. Pracowałam między innymi właśnie nad impostacją głosu i dykcją, osobno nad ciałem i przede wszystkim nad interpretacją tekstów i piosenek, bo uważam, że to w dalszym ciągu najważniejsza komisja na wstępnych egzaminach. Bardzo dużo wyniosłam z pracy z uczącymi tam aktorami i profesorami, uświadamiając sobie po kolei wiele użytecznych rzeczy. Poza tym zyskałam odpowiednie nastawienie psychiczne i wiarę w swoje rosnące możliwości. Za drugim razem złożyłam papiery do szkół w Warszawie, Krakowie i Łodzi, pokonując bez większych problemówposzczególne etapy. Z Warszawy musiałam zrezygnować najwcześniej, ponieważ termin jednego z egzaminów zbiegał się z terminem już ostatniego etapu w Łodzi. Ostatecznie jednak dostałam się na PWST w Krakowie.

Uważam, że za drugim razem szło mi tak dobrze właśnie dzięki rzetelnej pracy, jaką wykonałam w ciągu całego roku. Sama świadomość tego, że zdawało 600 kandydatów na 24 miejsca, pozwoliła mi myśleć, że odniosłam wielki sukces. Miałam poczucie, że otwierają się przede mną ogromne możliwości i tak naprawdę w jakimś sensie jestem wybrańcem losu! Ale wiedziałam też, że rozpoczyna się kolejna „orka”, czyli weryfikacja umiejętności i że czeka mnie bardzo dużo pracy.

Jakie rady dałabym kandydatom na studia aktorskie?

Bardzo ważna jest świadomość tego, co nas czeka, a tej świadomości nie da się nabyć bez praktyki. Żeby pogłębiać ową świadomość, trzeba spotykać się z odpowiednimi ludźmi, którzy znają ten temat. Wszystko zależy od możliwości danej osoby, również finansowych, bo przecież kursy przygotowujące do egzaminów w szkole teatralnej sporo kosztują, ale sama przekonałam się, że warto z nich korzystać. Powiem tylko, że jak większość młodych ludzi, nie miałam wtedy pieniędzy, więc musiałam je zarobić. Dlatego codziennie od rana do 15stej pracowałam, a od 15:15 do 22 chodziłam do Lartu na zajęcia. Był to dla mniewielki wysiłek. Ale – wysiłek, który przyniósł rezultaty.

Warto też brać udział w bezpłatnych konsultacjach, które co roku organizowane są przez PWST. Inna rada: podchodząc do egzaminu, należy być odważnym i postarać się wyeliminować nerwy i strach i być otwartym na wszelkie zadania, jakie otrzymamy. Bo niestety wszystkiego nie da się przewidzieć. Może to banał, ale trzeba mieć genialnie pamięciowo przygotowane teksty, tak, by umieć je wygłosić o każdej porze dnia i nocy, bo dopiero wtedy możemy mieć swobodę w improwizacji.

Niektórzy próbują oszukiwać komisję, przyjmują jakieś dziwne pozy, udają kogoś, kim nie są, czasem po to, by za wszelką cenę zwrócić na siebie uwagę, a czasem, żeby pokryć fakt mizernego przygotowania. Lecz osoby zasiadające w komisji są zbyt doświadczone, aby na takie sztuczki dać się nabrać. Myślę, że o tym też warto pamiętać.

 

Jarosław Kowal

Edukacyjny Kraków

 

 

 


Urszula z wizytą w Larcie!

 

 

 

Urszula Grabowska / Lart*1996: Byłam modelką, by zarobić na Lart przed kolejnym egzaminem...

 

Urszula Grabowska / Lart*1996: WYMYŚLIŁAM SOBIE KURS PRZYGOTOWAWCZY LART STUDIO

;

Urszula Grabowska / Lart*1996: W Larcie dzieją się z ludźmi cuda.

;

Urszula Grabowska / Lart*1996: URSZULA GRABOWSKA / LART*1996: NIKT NIE DAŁ MI Z SIEBIE TYLE, ILE DOSTAŁAM OD PROWADZĄCYH W LARCIE

 

 

LART- ORBITA MARZYCIELI

Absolwentami Lartu są m.in.: Paweł Małaszyński, Anna Cieślak , Dawid Ogrodnik, Urszula Grabowska, Olga Frycz, Leszek Lichota, Wojciech Urbański, Magdalena Waligórska, Grzegorz Halama, Małgorzata Buczkowska, Bartłomiej Świderski, Magda Boczarska, Monika Jarosińska, Bartosz Gelner, Marta Nieradkiewicz, Janusz Kruciński, Magda Turczeniewicz, Karol Pocheć, Agata Wątróbska, Andrzej Młynarczyk, Marta Chodorowska, Krzysztof Minkowski, Marcin Czarnik, Grzegorz Mielczarek, Grzegorz Wojdon ...841 ZDOBYTYCH INDEKSÓW SZKÓŁ TEATRALNYCH!

Urszula Grabowska / Lart*1996:

Nikt nie dal mi z siebie tyle, ile dostałam od prowadzących w Larcie. Polecam Lart wszystkim..

Hits: 1904

Bartosz Gelner / Lart*2008

Lart to bardzo energetyczne miejsce. To był dla mnie mega przełomowy, inaczej lepiący mnie czas.

Hits: 2080

Anna Cieślak / Lart*2000:

Przeszłam tutaj ogromną szkołę, chyba najtrudniejszą w życiu. Ja się tu naprawdę obudziłam i zaczęłam pracować.

Hits: 2264

Paweł Małaszyński / Lart*1998:

Przyjechałem tutaj i zakochałem się w tym miejscu, zakochałem się w tych profesorach i naprawdę ci ludzie, tu, nauczyli mnie stać na scenie.

Hits: 2048

Marta Nieradkiewicz / Lart*2003:

Lart to był bardzo trudny rok dla mnie jako dziewczyny, która chciała zostać aktorką. Byłam poddana ostrej krytyce. Nie było litości.

Hits: 2143

Leszek Lichota /Lart*1998:

Gdyby nie Lart to z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że na pewno by mnie nie przyjęli do żadnej szkoły. Lart dał mi dużo więcej niż 4 lata studiów.

Hits: 2047

Magda Turczeniewicz /Lart*2002:

Lart to jest takie wspaniałe miejsce, które może Wam pomóc dostać się do siebie, do swojej autentyczności.Rok w Larcie to czas odkrywania i wyzwalania.

Hits: 1923

Janusz Kruciński / Lart*1995:

Lart to jest ten rodzaj harówki, gdzie ludzie zaczynają pokonywać największe swoje słabości, zaczynają się między nimi zupełnie inne relacje.

Hits: 1841

Olga Frycz / Lart*2006:

Przyszłam do Lartu, przeszłam tutaj swoje, oczywiście... Uczyłam się przez rok. Naprawdę ciężko pracowałam.

Hits: 2101