News

Lart studiO Live Search





 



Żeby się dostać bez kursu na państwową uczelnię, musisz być geniuszem. Dostałam się do Akademii Teatralnej w Warszawie dzięki doświadczeniu zdobytemu w krakowskim Lart studiO. - W Larcie dowiedziałam się, czego będzie ode mnie wymagał mój zawód. Nauczyłam się ciężkiej pracy i znoszenia niepowodzeń. Poznałam też wspaniałych wykładowców.

 



 



Zaocznie, weekendowo, bez egzaminów. Decyduje kolejność zgłoszeń. Nowe szkoły aktorskie otwierają się nie tylko dla osób, które chcą odnieść sukces na scenie, ale i na rynku pracy. Granica między zawodowcami i amatorami staje się coraz mniej wyraźna.

 

«Co roku wydziały aktorskie trzech państwowych uczelni opuszcza zaledwie garstka wybrańców.Tak niewielki nabór ma zapewniać wysoką jakość nauczania i szansę powodzenia na wąskim rynku pracy. Jednak zasada "aktor z dyplomem albo wcale" odchodzi w przeszłość. Scena i plan zdjęciowy stają się dostępne dla każdego obywatela. Każdego, kto wygra "Idola", "Debiut", casting do reklamy albo zdoła opłacić czesne w szkole niepublicznej. W wykazie Centrum Edukacji Artystycznej Ministerstwa Kultury figuruje kilkanaście niepublicznych uczelni teatralnych i filmowych. To studia płatne - w studium aktorskim przy teatrze w Olsztynie nauka jest wprawdzie darmowa, ale w innych czesne waha się od 350 do 1350 zł za miesiąc. Prócz szkół nadzorowanych przez ministerstwo organizowana jest niezliczona ilość warsztatów, kursów, zajęć przygotowujących do egzaminów aktorskich. To wciąż za mało - tylko w ciągu ostatnich dwóch tygodni kilka nowych szkół prywatnych ogłosiło nabór na kierunki: aktorstwo i animacja kultury. Uczelnie powstają w miejscowościach, które dotąd nie cieszyły się sławą wielkich ośrodków teatralnych. Nawet jeśli absolwent nie stanie nigdy na państwowej scenie, poradzi sobie na castingu do serialu czy na rozmowie o pracę. Będzie miał też większe szanse na egzaminach do PWST czy AT.

Żeby się dostać bez kursu na państwową uczelnię, musisz być geniuszem- mówi Aleksandra Bożek , której monodram "Noce Szeherezady" można oglądać w Teatrze Rozmaitości. Dostałam się do Akademii Teatralnej w Warszawie dzięki doświadczeniu zdobytemu w krakowskim Lart studiO. - W Larcie dowiedziałam się, czego będzie ode mnie wymagał mój zawód. Nauczyłam się ciężkiej pracy i znoszenia niepowodzeń. Poznałam też wspaniałych wykładowców, jak Beata Fudalej czy Marcin Kuźmiński.

Krzysztof Ogłoza,aktor Teatru Dramatycznego w Warszawie,spędził w Larcie rok po nieudanym podejściu do AT. - Krążą mity, jakoby ludzie po kursach byli zmanierowani. Owszem, niektórzy pedagodzy silnie wpływają na osobowość. Ale taka szkoła pozwala rozbuchać emocjonalność, rozwibrować wyobraźnię. A aktorstwa i tak trzeba się uczyć przez całe życie.

Na zachodzie bez zmian, ale u nas... Wyższość magistrów sztuki nad absolwentami kursów podważyło wejście Polski do Unii Europejskiej. Wyższe uczelnie zaangażowały się wówczas w tzw. proces boloński, czyli harmonizację struktur kształcenia (poprzez trójstopniowość studiów, system punktowy, czytelne i porównywalne dyplomy, komisje akredytacyjne, ustalenie minimum programowego dla każdego kierunku). Wszystko po to, żeby studenci mogli podejmować naukę w dowolnym kraju na dowolnym poziomie. Problem pojawił się przy uczelniach artystycznych. Rektorzy zaprotestowali przeciwko rozbijaniu ich programów, narzucaniu schematów, kwestionowaniu tradycyjnych metod. Dla zachodnich partnerów tego rodzaju wątpliwości były zaskoczeniem. Państwowe szkoły teatralne należą tam do rzadkości. Gwiazdy kina amerykańskiego czy brytyjskiego w rubryce "wykształcenie" wpisują najczęściej nazwy ukończonych kursów. Wiele uniwersytetów organizuje też zajęcia teatralne w ramach zwykłego cyklu kształcenia. Zdarza się, że ich uczestnicy trafiają na West End czy Broadway. Panuje przekonanie, że od papierka ważniejszy jest talent i determinacja.

Jakość bez dyplomu

Czy studenci uczelni państwowych mają szansę w konkurencji z dynamicznymi ekspertami od autopromocji? Zwłaszcza że coraz więcej znanych wykładowców przechodzi do szkół prywatnych lub zakłada własne? Do kogo należy przyszłość?

Problem z klasyfikacją zawodowiec/amator będzie się pogłębiał. W programach weekendowych kursów i dostojnych uczelni pojawiają się te same nazwy przedmiotów; od historii sztuki po impostację głosu. Czy oznacza to jednak, że kursy przekazują tę samą wiedzę? Czy oprócz pasji dają porządne humanistyczne wykształcenie, pozwalają rozwinąć poczucie tradycji, posłannictwa i misji kulturowej?

Państwowi dominowali na narodowych scenach, póki warunkiem etatu był etos i rzemiosło. Prywatni mają zapał, są otwarci i kreatywni. Być może rynek sprawi, że do nich właśnie będzie należała przyszłość.

 

Joanna Derkaczew

Gazeta Wyborcza nr 204

01-09-2005

 

 

 


Krzysztof Ogłoza na scenie Lartu!

 

 

 

LART- ORBITA MARZYCIELI

Absolwentami Lartu są m.in.: Paweł Małaszyński, Anna Cieślak , Dawid Ogrodnik, Urszula Grabowska, Olga Frycz, Leszek Lichota, Wojciech Urbański, Magdalena Waligórska, Grzegorz Halama, Małgorzata Buczkowska, Bartłomiej Świderski, Magda Boczarska, Monika Jarosińska, Bartosz Gelner, Marta Nieradkiewicz, Janusz Kruciński, Magda Turczeniewicz, Karol Pocheć, Agata Wątróbska, Andrzej Młynarczyk, Marta Chodorowska, Krzysztof Minkowski, Marcin Czarnik, Grzegorz Mielczarek, Grzegorz Wojdon ...844 ZDOBYTE INDEKSY SZKÓŁ TEATRALNYCH!

Urszula Grabowska / Lart*1996:

Nikt nie dal mi z siebie tyle, ile dostałam od prowadzących w Larcie. Polecam Lart wszystkim..

Hits: 2096

Bartosz Gelner / Lart*2008

Lart to bardzo energetyczne miejsce. To był dla mnie mega przełomowy, inaczej lepiący mnie czas.

Hits: 2291

Anna Cieślak / Lart*2000:

Przeszłam tutaj ogromną szkołę, chyba najtrudniejszą w życiu. Ja się tu naprawdę obudziłam i zaczęłam pracować.

Hits: 2507

Paweł Małaszyński / Lart*1998:

Przyjechałem tutaj i zakochałem się w tym miejscu, zakochałem się w tych profesorach i naprawdę ci ludzie, tu, nauczyli mnie stać na scenie.

Hits: 2262

Marta Nieradkiewicz / Lart*2003:

Lart to był bardzo trudny rok dla mnie jako dziewczyny, która chciała zostać aktorką. Byłam poddana ostrej krytyce. Nie było litości.

Hits: 2356

Leszek Lichota /Lart*1998:

Gdyby nie Lart to z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że na pewno by mnie nie przyjęli do żadnej szkoły. Lart dał mi dużo więcej niż 4 lata studiów.

Hits: 2262

Magda Turczeniewicz /Lart*2002:

Lart to jest takie wspaniałe miejsce, które może Wam pomóc dostać się do siebie, do swojej autentyczności.Rok w Larcie to czas odkrywania i wyzwalania.

Hits: 2135

Janusz Kruciński / Lart*1995:

Lart to jest ten rodzaj harówki, gdzie ludzie zaczynają pokonywać największe swoje słabości, zaczynają się między nimi zupełnie inne relacje.

Hits: 2050

Olga Frycz / Lart*2006:

Przyszłam do Lartu, przeszłam tutaj swoje, oczywiście... Uczyłam się przez rok. Naprawdę ciężko pracowałam.

Hits: 2326